Wandelen

Het aanbod

Nieuw in 2023

De wandelprovincie
Tegen eind 2024 ligt er in Vlaams-Brabant een provinciedekkend wandelaanbod. Kwaliteit staat daarbij centraal: bij de uitwerking van routes, op vlak van bewegwijzering, maar ook voor de beleving van het landschap. De wandelknooppunten vormen de basis voor dit gebiedsdekkend aanbod, deels bewegwijzerd en deels digitaal. In 2023 lag de focus op de Groene Gordel, met de uitwerking van het wandelaanbod in de Zennevallei en de Brabantse Kouters.

Heatmap

Onderstaande heatmap toont het aantal gedownloade routes via het NodeMapp-platform (web + app) in de periode van 25 maart tot en met 31 december. De kaart geeft een goed beeld waar zich de wandelhotspots in onze provincie bevinden. Duidelijk op kaart te herkennen zijn Averbode Bos en Heide, de Hagelandse Heuvels, natuurgebied Rosdel, Meerdaalwoud, Zoniënwoud, Adbij van Affligem en omgeving, Paddenbroek. In totaal goed voor bijna 48.000 gedownloade routes! 53% van de gebruikers was afkomstig van binnen de provincie, iets minder dan helft van hen was afkomstig van over de provinciegrenzen.

Meer info over de campagnes die hebben plaatsgevonden om onze wandelprovincie te promoten, kan je terugvinden op de pagina over marketing