Marketing

Tweemaal per jaar rechtstreeks in de bus bij 27.000 abonnees

Bijna 27.000 abonnees krijgen het magazine tweemaal per jaar in hun brievenbus. Efficiënt voor onze lezers en kostenefficiënt voor Toerisme Vlaams-Brabant. Zo komen we immers rechtstreeks bij onze fans op de salontafel, terwijl voor onszelf de verzendingskosten naar abonnees 75% lager liggen dan bij een aparte verzending.  

Waar wonen onze abonnees?

Vlaams-Brabant is dé wandelprovincie van Vlaanderen.

Ook in 2023 bleven we inzetten op de promotie van Vlaams-Brabant als dé wandelprovincie van Vlaanderen. We pakten uit met twee nieuwe wandelgidsen. Elke wandeling werd meteen voorzien van belevings-, reca- en logiestips. De gidsen werden samen met het magazine verzonden naar de abonnees. Daarnaast waren ze ook online te downloaden. Dit brachten we aan de man middels een campagne op sociale media. Resultaat? We konden afklokken op 12.887 downloads en heel wat positieve reacties op de verschillende advertenties. 

Wij weten van wandelen 

Na enkele jaren met succes in te zetten op 'Wij weten van wandelen', besloten we het over een andere boeg te gooien. In plaats van slechts acht wandelambassadeurs trokken we de ‘wij' in onze slogan wat breder. Want de échte wandelexperts, dat zijn natuurlijk alle wandelaars. Daarnaast besloten we ook in te zetten op meerdaagse wandelvakanties waarbij onze logies centraal stonden. 

In een eerste fase, voorjaar 2023, deden we een oproep aan alle wandelaars om hun wandelervaringen in Vlaams-Brabant te delen op sociale media met #dewandelprovincie of hun favoriete wandeling te pinnen op onze wandelkaart. Hiervoor maakten we gebruik van Instagram story polls, Facebookadvertenties, video, nieuwsbrieven, .... Met resultaat: we bereikten meer dan 700 000 personen, meer dan 200 000 keer werd er gereageerd op de posts en 8000 keer werd er doorgeklikt naar de wandelkaart. 

Wandelaars deelden massaal hun tips die wij, met hun toestemming, hergebruikten. User Generated Content werd dus de basis voor de verdere campagne. We verwerkten de verzamelde content in verschillende formats: inspiratieblogs op onze website, wandeling van de maand, tips voor wandelvakanties, ... en maakten deze breed bekend via sociale media. Van mei tot november bleven we zo onze community inspireren met steeds nieuwe content. Zo bereikten we meer dan 900 000 personen en bleef onze wandelcommunity groeien. We registreerden 13 400 posts met #dewandelprovincie. 

We schakelden ook een niveau hoger door expliciet in te zetten op logies en meerdaagse wandelvakanties. Hiervoor experimenteerden we van augustus tot november voor het eerst met een ‘always-on’ Facebookcampagne. Op basis van een catalogus van logies (die reageerden op onze oproep om zich te profileren als wandellogies) en een catalogus van wandelingen werden automatisch advertenties en carrousels gegenereerd voor specifieke doelgroepen. En het werkte, zeer goed zelfs. Op vlak van doorkliks was dit de best performerende fase. De logies zorgen voor een zeer grote piek in het verkeer naar de website(s).  

Dit filmpje geeft een mooie samenvatting van de belangrijkste resultaten.

  • Voorjaar

    Het kriebelt in #dewandelprovincie

    Voorjaar
  • Najaar

    Het smaakt in #dewandelprovincie

    Najaar

Publi-reportages in Libelle 

Om ook een ander publiek aan te boren, plaatsten we negen publireportages in Libelle. Hiervoor werkten we een herkenbaar concept uit m.n. “5x wandelen door...”. Op een dubbele pagina stelden we telkens vijf seizoenswandelingen voor met logiestips, waarvoor we plukten uit ons rijke thematische aanbod.

 

Expats 

Brussel is het kloppende hart van Europa, met veel Europese instellingen, ambassades, internationale bedrijven en zo meer. Liefst 250.000 expats wonen in de stad en de Vlaamse Rand. We willen deze tijdelijke bewoners maar al te graag inspireren om in hun vrije tijd de provincie Vlaams-Brabant te verkennen. Hiervoor zoeken we voortdurend naar nieuwe manieren om hen te bereiken. 

In 2023 wilden we graag het bestaande aanbod beter promoten bij expats. We hebben daarom vooral onze vele kwalitatieve wandelroutes extra in de kijker gezet. Dit onder andere aan de hand van een succesvolle sociale mediacampagne op Facebook, Instagram en YouTube. Hiervoor gebruikten we de tips van locals en de publireportages in Libelle die we uit de Nederlandstalige campagne haalden. Zo ontstond er een mooie synergie tussen beide campagnes. Bij de Engelstalige campagne bereikten we, verspreid over twee communicatiegolven, 375.746 expats en registreerden we 10.812 paginaweergaven. 

Het wandelverhaal trokken we ook door in de partnerdeals die we vorig jaar met drie Belgische expatmedia afsloten om onze producten en campagnes te promoten: Brussels Times, The Bulletin en Travel Tomorrow/We Love Brussels. Verder zijn we lid van The Association of Belgian Relocation Agents, waardoor we de doelgroep nog gemakkelijker kunnen bereiken. We hebben ook de nieuwsbrief uitgebreid van vier naar tien nieuwsbrieven per jaar. Daarin vinden expats steeds een wandeling van de maand, nieuwtjes en wist-je-datjes.

Persacties 

Toerisme Vlaams-Brabant stuurde in 2023 4 persberichten uit en organiseerde 12 persontmoetingen, verspreid over de provincie. We deden dat al dan niet in samenwerking met andere partners. Op vraag van de journalisten stelde Toerisme Vlaams-Brabant foto’s, teksten en allerhande informatie ter beschikking. Toerisme Vlaams-Brabant organiseerde 11 persreizen in 2023. Het resultaat: 236 bijdragen in kranten, tijdschriften, boeken, brochures en andere publicaties, vermeldingen op websites en reportages op televisie, radio en in andere media.