Toekomstvisie wandelen 2020-2024

Het landschap in Vlaams-Brabant is uniek door zijn diversiteit. Een heerlijk wandelland met bossen, holle wegen, heuvels en valleien, velden en weiden, met daartussen kleine en grote steden, voor ieder wat wils. Elke tocht is anders, want er is zoveel variatie in het Vlaams-Brabantse landschap.

Toerisme Vlaams-Brabant wil tegen eind 2024 een wandelaanbod dat gans de provincie bedekt. Kwaliteit staat daarbij centraal, bij de uitwerking van routes, de bewegwijzering, maar ook de beleving van het landschap.

De wandelnetwerken vormen het raamwerk voor dit kwalitatief en provinciedekkend wandelaanbod. Dit zal voor 60 % bestaan uit wandelroutes bewegwijzerd met knooppunten. Deze wandelnetwerken zijn aangelegd in gebieden die door Toerisme Vlaanderen in 2004 werden afgebakend als zoekzones voor wandelnetwerken. Dit zijn topgebieden waar het landschap kwaliteitsvol en uitgestrekt is en er voldoende onverharde paden zijn om lang, aaneensluitend en op een aangename manier te wandelen. In deze gebieden heeft Toerisme Vlaams-Brabant geïnvesteerd in knooppuntbewegwijzering, met financiële steun van Toerisme Vlaanderen.

In de andere gebieden is het ook mooi wandelen, maar is er wat minder variatie, is het landschap niet overal even aantrekkelijk of aaneengesloten, niet zichtbaar achter de bebouwing, zijn er te weinig onverharde wegen, of is het gebied gewoonweg te versnipperd of te klein. In deze gebieden is ervoor gekozen om niet te investeren in knooppuntbewegwijzering, maar de bestaande thematische wandellussen te vernieuwen en te versterken door innovatieve toepassingen zoals ‘virtuele’ knooppunten.
Het inzetten op een efficiënte en effectieve kwaliteitsbewaking van de routes, blijft belangrijk naar de toekomst toe. Centraal daarin staat het verwerken van de klachten met een continu bemand routemeldpunt, een actieve peter- en meterwerking voor de controles van de routes en onderhoudsploegen die op het terrein zorgen voor het onderhoud van de bewegwijzering.

Naast de gedetailleerde wandelkaarten die te koop worden aangeboden, wil Toerisme Vlaams-Brabant het wandelaanbod maximaal digitaal en gratis ontsluiten. Dit gebeurt enerzijds door zowel de wandelnetwerken als de wandelingen gratis te ontsluiten via de eigen website toerismevlaamsbrabant.be, maar ook door gebruik te maken van kanalen van derden, zoals wandelknooppunt.be, met de bedoeling het bereik van het wandelaanbod te vergroten tot ver buiten de provinciegrens.

Dit kwaliteitsvol, provinciebreed en goed ontsloten wandelaanbod vormt de basis voor de perceptie van Vlaams-Brabant als #dewandelprovincie. Om Vlaams-Brabant echter top of mind te krijgen als wandelprovincie is een consequente marketing en promotie nodig, zowel online als in print. Onder de noemer #wijwetenvanwandelen promoten een aantal gewone Vlaams-Brabanders het wandelaanbod via verschillende sociale media kanalen. Zij zijn wandelambassadeurs, elk naar een welbepaalde doelgroep toe. Ook in print wordt in dezelfde lijn gecommuniceerd, enerzijds via de eigen kanalen (Magazine "Visit Vlaams-Brabant", gratis wandelgidsjes), anderzijds door het inschakelen van kanalen van derden (bv Libelle).

De toekomstvisie rond wandelen in Vlaams-Brabant beperkt zich niet enkel tot de aanbodzijde. Er moet ook optimaal kunnen ingespeeld worden op de vraag van de wandelaars. Via tellers op het terrein en monitoring van het gebruik van de routeplanners houden we een vinger aan de pols van de populariteit van het wandelaanbod in Vlaams-Brabant. Met deze resultaten kunnen op korte termijn de ontwikkeling en de promotie van het aanbod geoptimaliseerd worden, terwijl het op lange termijn interessante input oplevert voor mogelijke toekomstscenario’s.