Marketing
Tweemaal per jaar rechtstreeks in de bus bij 28.000 abonnees
Bijna 28.000 abonnees krijgen het magazine tweemaal per jaar in hun brievenbus. Efficiënt voor onze lezers en kostenefficiënt voor Toerisme Vlaams-Brabant. Zo komen we immers rechtstreeks bij onze fans op de salontafel, terwijl voor onszelf de verzendingskosten naar abonnees 75% lager liggen dan bij een aparte verzending.
Waar wonen onze abonnees?
Vlaams-Brabant is dé wandelprovincie van Vlaanderen.
Ook in 2024 bleven we inzetten op de promotie van Vlaams-Brabant als dé wandelprovincie van Vlaanderen. We pakten uit met twee nieuwe wandelgidsen. Elke wandeling werd meteen voorzien van belevings-, reca- en logiestips. De gidsen werden samen met het magazine verzonden naar de abonnees. Daarnaast waren ze ook online te downloaden. Dit brachten we aan de man middels een campagne op sociale media. Resultaat? We konden afklokken op 9.007 downloads en heel wat positieve reacties op de verschillende advertenties.
Wij weten van wandelen
Om Vlaams-Brabant ook in 2024 verder op de kaart te zetten als #dewandelprovincie zorgden we voor een onlinecampagne via Facebook en Instagram. We selecteerden wandelingen van de maand aan de hand van foto’s die Instagrammers maakten langs die wandelingen. Van april tot november zetten we elke maand zo’n wandeling in de kijker.
We schreven blogartikels en combineerden die met Instagramreels om via video op socials mensen warm te maken om het bijhorende blogartikel te lezen en de wandeling te gaan uitproberen. Dat bleek een succesvol onderdeel van onze contentstrategie: de contentartikelen houden bezoekers het langst op de website, terwijl de video’s zorgen voor een grotere betrokkenheid.
Daarnaast besloten we ook verder in te zetten op meerdaagse wandelvakanties waarbij onze logies centraal stonden. Dat deden we met een ‘always-on’ Facebookcampagne tijdens de zomermaanden. Op basis van een catalogus van wandellogies en een catalogus van wandelingen werden automatisch advertenties en carrousels gegenereerd voor specifieke doelgroepen. En het werkte ook dit jaar beter dan de algemene campagne. Op vlak van doorkliks was dit de best presterende fase, met heel wat verkeer richting de website.
Wandelfiches in Libelle
We plaatsten 16 wandelfiches in Libelle (4 fiches in 4 edities). Hiervoor werkten we een herkenbaar concept met een kaartje aan de ene kant en beschrijving met logiestip aan de andere kant.
Expats
Brussel is het kloppende hart van Europa, met veel Europese instellingen, ambassades, internationale bedrijven en zo meer. Maar liefst 250.000 expats wonen in de stad en de Vlaamse Rand. We willen deze tijdelijke bewoners maar al te graag inspireren om in hun vrije tijd de provincie Vlaams-Brabant te verkennen. Hiervoor zoeken we voortdurend naar nieuwe manieren om hen te bereiken.
In 2024 gaven we de Nederlandstalige campagne van #dewandelprovincie een verlengstuk voor de expats. We vertaalden een deel van de Nederlandstalige content en zetten Facebook- en Instagramadvertenties in die de expats naar onze wandelingen leidden. Zo ontstond er een mooie synergie tussen beide campagnes. Bij de Engelstalige campagne bereikten we, verspreid over twee communicatiegolven, 555.272 expats en registreerden we 14.667 doorkliks naar de website.
Het wandelverhaal trokken we ook door in de partnerdeals die we vorig jaar met drie Belgische expatmedia afsloten om onze producten en campagnes te promoten: Brussels Times, The Bulletin en Travel Tomorrow/We Love Brussels. Verder zijn we lid van The Association of Belgian Relocation Agents, waardoor we de doelgroep nog gemakkelijker kunnen bereiken. We hebben ook de nieuwsbrief uitgebreid van vier naar tien nieuwsbrieven per jaar. Daarin vinden expats steeds een wandeling van de maand, nieuwtjes en wist-je-datjes.
Persacties
Toerisme Vlaams-Brabant stuurde in 2024 3 persberichten uit en organiseerde 19 persontmoetingen, verspreid over de provincie. We deden dat al dan niet in samenwerking met andere partners. Op vraag van de journalisten stelde Toerisme Vlaams-Brabant foto’s, teksten en allerhande informatie ter beschikking. Toerisme Vlaams-Brabant organiseerde 9 persreizen in 2024. Het resultaat: 302 bijdragen in kranten, tijdschriften, boeken, brochures en andere publicaties, vermeldingen op websites en reportages op televisie, radio en in andere media.