Groene Gordel

Regiowerking Groene Gordel, de drijvende motor voor een heel netwerk

De thema’s die 7 jaar geleden in de markt gezet werden, zijn vaste waarden geworden en hebben doorheen de tijd anderen aangespoord om hier zelf mee aan de slag te gaan. Projecten zoals Witte Goud, Hop, Lambiek, Druif, Brabants Trekpaard of Brabantse Wouden volgen daarbij steeds meer een intersectorale benadering. Dit maakt dat we bij de toeristische regiowerking verschuiven van initiator naar inspirator, waarbij andere sectoren passend uitgedaagd zullen worden om samen nieuwe toeristische producten uit te bouwen. In 2024 vertrok onze regiowerking uit de samenwerkingen met gemeenten en partnerorganisaties om samen te schrijven aan een gemeenschappelijk toerismeverhaal in de Groene Gordel. 

Regiowerking Groene Gordel zorgt voor thematische beleving op wandel- en fietsroutes 

De Groene Gordel is gezegend met diverse routes die zich tot de mooiste van Vlaanderen mogen rekenen. Vanuit de regiowerking wordt dan ook volop meegeholpen aan de ambitie van Toerisme Vlaams-Brabant om dé wandelprovincie bij uitstek te worden. Daartoe wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van bijkomende belevingslagen op onze wandel- en fietsroutes die de toerist nóg meer overtuigen.

De regiowerking realiseerde onder andere de volgende zaken in 2024:

- Ontwikkeling van audio-fragmenten op verschillende fietsroutes in de Druivenstreek i.s.m. Michaël Van Droogenbroeck.
- Verbinden van horecazaken langs netwerken tot toeristische producten voor de commerciële markt, zoals onze samenwerkingen met Horeca Forma en Happen en Trappen.
- Opstart van een nieuwe culinaire route i/k.v. Happen & Trappen.
- Informatief gericht onthaal stimuleren in de horeca, in samenwerking met ons eigen project Platteland Troef.

Communicatie via twee marketingcampagnes

In 2024 werd ingezet op communicatie in twee aparte marketingcampagnes. Het voorjaar draaide rond Parken en Tuinen, met als hoogtepunt de Parken Parade en de ontwikkeling van een creatieve kaart. Jaarrond werd er ingezet op de culinaire producten van de Groene Gordel (witloof, hop, tafeldruif, lambiek & geuze) onder de slagzin Hier heb je de smaak te pakken. Ook werd een creatieve kaart Bier & Hop ontwikkeld en verdeeld in heel Vlaanderen.

Voor de campagnes gingen we in zee met nationale mediapartner Roularta en regionale zender RingTV. Voor elke campagne werd een doelgericht communicatieplan uitgewerkt.

Achter de schermen bouwen aan een stevig toeristisch product

Naast bovenstaande projecten werkten we ook achter de schermen hard aan de verdere ontwikkeling van de regio, op diverse manieren en binnen allerlei sector overschrijdende projecten. Dit zijn vaak arbeidsintensieve processen waarvan de regio op termijn de vruchten zal plukken.

In 2024 waren we volop met de volgende projecten aan de slag:

Strategische projecten en structurele samenwerkingen 

Om onze thematische projecten verder te realiseren, keken we in 2024 ook uit naar andere waardevolle toeristische initiatieven. Op deze manier hopen we extra financiering voor onze regio en thema’s te verkrijgen. Zo werden we in 2024 betrokken in volgende (strategische) projecten:

Walden, Horizon +, Strategisch project Zennevallei, Erembald en Kravaal, Oriom, Leader Pajottenland, Platteland Troef.

Daarnaast hebben we structurele samenwerkingen op toeristisch vlak lopen met volgende organisaties:

Pajottenland+, Regionaal landschap Pajottenland, Regionaal landschap Dijleland, Toerisme Vlaanderen, Regionaal landschap Brabantse Kouters, Regionaal Landschap Schelde-Durme, Zender, Horal vzw, Straffe Streek, COOVI, Kanaaltochten Brabant, Happen & Trappen en Horeca Forma.
 

De Dertigers, nog steeds thuisbasis in de de Groene Gordel 

In 2024 bleef de Groene Gordel het decor van de succesvolle VRT-reeks Dertigers. We bleven investeren in deze beeldbepalende opportuniteit om de regio nationaal op de kaart te zetten.

In samenwerking met VRT en Warner kwamen we overeen om Dertigers drie jaar lang te ondersteunen. De opnames voor het derde seizoen vonden in 2024 plaats, en in 2025 kunnen kijkers genieten van nieuwe afleveringen.