Fietsen

Het aanbod

Vlaams-Brabant voor wielerhelden

In Vlaams-Brabant weten we van koersen. Van heroïsche hellingen en adembenemende kasseistroken. Van avontuurlijke gravelbanen én van nagenieten in een authentiek wielercafé. Zoveel variatie en disciplines, dat vind je alleen in onze provincie.

Welk wielernieuws had 2023 in petto?

Tellen maar

Om in de toekomst nog beter te kunnen inspelen op de verwachtingen en wensen van sportieve fietsers, voerden we in 2023 een onderzoek uit. We telden niet alleen de sportieve fietsers op een aantal segmenten in onze provincie maar deden ook een inhoudelijke bevraging. De resultaten dienen als basis voor ons toekomstig beleid met betrekking tot sportief fietsen en kan je hier samengevat terugvinden (linken naar pagina bij onderzoek).

Fietsers welkom in Vlaams-Brabant

Wielertoeristen hechten belang aan fietsvriendelijkheid bij het kiezen van logies. En ze houden tijdens fietstochten bij voorkeur halt op die plekken die een heuse wielersfeer uitademen. Met de steun van Toerisme Vlaanderen trekken we middelen uit voor lokale toeristische ondernemers die fietsvriendelijke investeringen doen. In een eerste aanvraagronde kregen 21 toeristische ondernemingen samen 83.274,97 euro. Er volgt een tweede aanvraagronde in 2024.

Relanceproject Jong Koersgeweld

Met steun van Toerisme Vlaanderen maakten we in 2023 verder werk van het relanceproject Jong Koersgeweld, waarmee we Vlaams-Brabant de komende jaren nog meer op de kaart zullen zetten bij binnen (en buitenlandse) wielertoeristen. Naast bovengenoemde projecten werd in 2023 ook gewerkt aan nieuwe routes, een street art project en de voorbereiding van een update voor het Sven Nys Cycling Center. De oplevering van deze zaken mag je in de loop van 2024 en 2025 verwachten.

Een overzicht van alle cycling- en gravelroutes vind je op www.toerismevlaamsbrabant.be/cycling.

Recreatieve fietser

Ook de recreatieve fietser kwam niets tekort in 2023. De 2.150 kilometer aan mogelijke fietsroutes bleven het jaar rond netjes onderhouden en piekfijn in orde voor de fietsers in onze provincie.

In 2023 zijn 65 drank- of eetgelegenheden in Vlaams-Brabant voorzien va promobordjes om fietsers vanop het fietsnetwerk de weg te wijzen naar hun zaak.

Heatmap

Onderstaande heatmap toont het aantal gedownloade fietsroutes via het NodeMapp-platform (web + app) in de periode van 25 maart tot en met 31 december. De kaart geeft een goed beeld van waar de fietshotspots zich in onze provincie bevinden. Duidelijk op kaart te herkennen zijn de segmenten rond de Leuvense Vaart en Averbode. In totaal goed voor bijna 35.000 gedownloade routes! De gebruikers zijn voor de helft van binnen de provincie, de andere helft was afkomstig van over de provinciegrenzen.

Icoonroutes

Negen thematische langeafstandsfietsroutes lopen sinds 2021 jaar dwars door Vlaanderen. Ze bieden de fietser het beste van Vlaanderen op het vlak van natuur, cultuur, erfgoed, gastronomie en het goede leven. Deze icoonfietsroutes zijn de leidraad voor fietsvakanties in Vlaanderen. Vier van deze icoonfietsroutes doen Vlaams-Brabant aan: de Heuvelroute in het zuiden van onze provincie, de Kunststedenroute die Leuven verbindt met Brussel en de andere kunststeden in Vlaanderen, de Groene Gordelroute die in een wijde boog de groene rand rond de hoofdstad verkent en tot slot de Vlaanderenroute die samen loopt met de Heuvelroute. In totaal goed voor 505 km in Vlaams-Brabant.

Voor de promotie van deze routes werd in 2023 een infogids ontwikkeld en online campagne gevoerd.

In 2022 werd voor de icoonfietsroutes ook een veldonderzoek georganiseerd gedurende de zomer. De resultaten hiervan werden in de loop van 2023 verwerkt. Meer info hierover vind je hier.