Fietsen

Vlaams-Brabant voor wielerhelden

In Vlaams-Brabant weten we van koersen. Van heroïsche hellingen en adembenemende kasseistroken. Van avontuurlijke gravelbanen én van nagenieten in een authentiek wielercafé. Zoveel variatie en disciplines, dat vind je alleen in onze provincie.

Welk wielernieuws bracht 2022?

Toekenning van het WK Gravel 2024 aan Vlaams-Brabant en Vlaanderen waarbij de Brabantse Wouden het prachtige decor zullen vormen van deze ongetwijfeld indrukwekkende wedstrijd en van het EK Gravel 2023 in Oud-Heverlee.

Een overzicht van alle cycling- en gravelroutes vind je op www.toerismevlaamsbrabant.be/cycling

Recreatieve fietser

Ook de recreatieve fietser bleef niets tekort komen in 2022. Via het routemeldpunt werden mogelijk euvels op ons pas vernieuwde fietsnetwerk direct verholpen. De 2.150 kilometer aan mogelijk fietsroutes bleven dus het jaar rond netjes onderhouden en piekfijn in orde voor de fietsers in onze provincie. Op onze website waren de populairste fietsroutes van 2022 de Boomgaardenroute (8.168 bezoekers), de Wijnlandschappenroute (6.136 bezoekers) en de Twee Getenroute (5.229 bezoekers).

De bovenstaande heatmap geef ons een overzicht van het aantal geplande en gedownloade fietsroutes op de website fietsknooppunt.be. Daaruit blijkt duidelijk dat de segmenten rond Leuven en de Leuvense vaart en de streek rond Averbode erg populair was in 2022. Zoals overigens gewoonlijk het geval is.

Icoonroutes

De icoonfietsroutes zijn negen thematische langeafstandsfietsroutes die sinds 2021 jaar dwars door Vlaanderen lopen. Ze bieden de fietser het beste van Vlaanderen op het vlak van natuur, cultuur, erfgoed, gastronomie en het goede leven. De routes vormen de leidraad voor de mooiste fietsvakanties. Vier van deze icoonfietsroutes doen Vlaams-Brabant aan: de Heuvelroute in het zuiden van onze provincie, de Kunststedenroute die Leuven verbindt met Brussel en de andere kunststeden in Vlaanderen, de Groene Gordelroute die in een wijde boog de groene rand rond de hoofdstad verkent en de Vlaanderenroute die in onze provincie samenvalt met de Heuvelroute. In totaal goed voor 340 km in Vlaams-Brabant.

Een nieuwe website (www.vlaanderenmetdefiets.be) en een online campagne zette deze routes in 2022 in de kijker. De logiesuitbaters werden uitgenodigd op een webinar, en een veldonderzoek in de zomer van 2022 zorgde voor een gedegen monitoring. De resultaten hiervan volgen in de loop van 2023.